Expertus kedvencek - Csaba legkedvesebb desztinációja

Blog/2023. 04. 13.

Expertus kedvencek – Csaba legkedvesebb desztinációja

Életem első repülős utazásélményei Görögországhoz kötődnek. Első utam Krétára vezetett, de ezt az élményt is túlszárnyalta a második repülésem 2003-ban, vagyis immár húsz évvel ezelőtt. Az úti cél egy olyan sziget volt, melynek nevét akkoriban alig ismerte valaki: Santorini.

Tisztán emlékszem, hogy a pozsonyi reptérről indultunk, az azóta megszűnt szlovák nemzeti légitársaság gépével. Egy műszaki probléma miatt gépet kellett cserélni, és kb. 4 óra késéssel landoltunk ezen a csodás szigeten, mely teljesen rabul ejtett. Akkor egy önellátásos apartmanban voltunk a Kamari beach szélén. A szinte percenként leszálló gépek a fejem fölött süvítettek el, nem egyszer légáramlatot is létrehoztak, amit a bőrömön éreztem. A környéken lakó turisták többségét ez az állandó zaj meglehetősen zavarta. Kivéve engem. Régi kazettás videókamerámmal folyamatosan videóztam a leszálló gépeket, nem tudtam megunni. Amikor épp nem jött gép, a tenger hullámait videóztam, ami visszanézve nagyon unalmas, de ott és akkor teljesen odavoltam érte, muszáj volt megörökítenem.

Egy hét alatt busszal bejártam a sziget fő nevezetességeit, már akkor voltam borkóstolón és kiállításon a Bormúzeumban, az út szélén pedig félig nyers pisztáciát tudtam szedni. Lenyűgözött, ahogy láttam a szőlőföldeket, rácsodálkoztam, hogy a szőlőt nem kötik fel, hanem egyszerűen hagyják a földön nőni. Hajóval bejártam a vulkáni szigeteket, és hatalmas élmény volt úszni a meleg vizű, ráadásul színes vizű forrásnál. Sosem felejtem el, hogy Nea Kameni szigetén találtunk olyan pontot, ahol forró volt és gőzölgött a föld, és az idegenvezetőnk azt mondta, itt meg lehetne sütni egy tojást. Húsz éve láttam először a naplementét is Oiában. Elhatároztam, hogy ide vissza kell jönnöm.

Erre azóta már számos alkalommal volt példa. 2009-ben „az Expertus Utazás prototípusát” valósítottuk meg, és egyik nemzeti légitársaságot követte a másik, ugyanis ide Budapestről utaztunk a Malévval, mely utána még 2,5 évig létezett. Ez az út sem volt zökkenőmentes, mert útközben egy Zakynthoson ragadt másik Malév gép részére szállítottunk pótalkatrészt, azonban már akkor úgy álltunk hozzá, hogy a plusz le- és felszállás újabb plusz élményt jelent.

Ezen a napon tapasztaltam meg először, mit jelent a forró szél, amikor leszálltunk.

Sosem felejtem el, hogy az akkori magyar utazási irodáknál azt mondták: Santorini teljesen unalmas, kopár, nincs ott semmi, csak kék házak. Legfeljebb egy napos program: Krétáról reggel át lehet menni hajóval, majd este vissza. Én azonban a hat évvel korábbi élményeim miatt már akkor teljesen másképp gondoltam, és nem hagytam magam.

Santorini pici sziget, de sokkal több, mint egy napos program. Annyi szépséget tartogat, hogy két hét is nagyon kevés arra, hogy igazán felfedezzük.

A szigetnek van egy különös varázsa. Már a története is az: amikor a sziget fővárosának, Firának calderára néző sétányán vagyok és ránézek a hatalmas mélykék vizű öbölre, benne a több kicsi vulkanikus szigettel, a szememet behunyva magam elé képzelem, milyen lehetett a sziget több ezer évvel ezelőtt; hogy lehetséges, hogy ahol épp állok, és előttem a tenger, az valamikor bőven a sziget belseje volt. Húsz év után sem tudok ettől elvonatkoztatni: mindig magam előtt látom azt, ami ebben a vidóban is látható:

Belegondolok, hogy a tengerfenék vajon mennyi mindenről tudna árulkodni.

Így jött létre a „caldera view”, mely Santorinit egyedülálló európai desztinációvá tette, ugyanis akárcsak egy egzotikus úti célt, tényleg a világ minden tájáról tömegével látogatják turisták. Jönnek Ausztráliából, Szingapúrból, Malajziából, Japánból, és 2019-ig legnagyobb létszámban a kínaiak érkeztek: rövidesen várható ennek visszatérése is. Ráadásul nemcsak nyáron, hanem egész évben, télen is látogatják.

Nagyon sok utasunk is érkezett már Santorinire az elmúlt években, és elmondhatjuk, hogy kifejezetten ínyenc utazóknak tudjuk ajánlani. Itt nincs világos homok a parton, legfeljebb fekete kőzetőrlemény. Ennek ellenére a kék zászlós kristálytiszta strandok rendkívül népszerűek, és főszezonban alig lehet helyet találni. Santorinin azonban messze nemcsak a fürdőzés a program…

Mit szeretek nagyon Santoriniben?

Imádom a partjait: a legfelkapottabb Kamarin és Perissán kívül Monolithost, Perivolost és Vlychadát.

Szeretem a sziget néha feledésbe merülő délnyugati csücskét, Akrotiri környékét. A covid alatt látszott, mennyire elhanyagolt, tele volt eladó telekkel. Bár véleményem szerint a sziget 2019-re elérte befogadóképessége maximumát, és a covid lecsengése után ma ismét nagyjából ugyanitt tart, még mindig nagy potenciál van a déli terület fejlesztésében.

Odavagyok a borászatáért. Azóta az egyik partnerünknek köszönhetően időnként egy-egy komoly borszállítmány érkezik Budapestre, mellyel meglepem magam, továbbá VIP utasainknak is ajándékozunk belőle. A Santo Wines és a Bormúzeum szerintem már az első szigetlátogatáskor kötelező program, de azóta továbbiakat is felfedeztem, melyek sokkal eldugottabbak. Utazók szempontjából ezek hátránya, hogy nem jó a buszközlekedés, így ha borkóstolóra érkezünk, kell valaki, aki vezet, vagy egy helyi transzfer szükséges.

2019-ben vált Finikia a kedvenc részünkké, mely a nyüzsgő Oia szélén helyezkedik el, azzal gyakorlatilag egybenőtt, mégis sokkal nyugisabb, azonban 15 perces sétával úgy tudunk bemenni a legnagyobb forgatagba, hogy gondolkodnunk sem kell a parkoláson vagy a buszok menetrendjén.

2020-ban ide vezetett első utunk a covid első hulláma után, amikor az emberek többsége úgy tudta, „nem lehet utazni”, és a görög szigetekre még épp csak belföldi repülőjáratok közlekedtek.

Számunkra Santorini már nem csupán egy nyaralást jelent. Baráti kapcsolataink vannak a szigeten, és ha visszamegyünk, többen is már előre várnak minket.

A Red Stone Villában Markos barátunk egész nap oda-vissza robogózik a szálláshelye és az étterme között, folyamatosan szállítja a reggelit, ebédet, vacsorát, lesi a vendégei minden kívánságát. Ott él a családja, és a szülei is a szálláshelyen dolgoznak. Őt megismerni szinte még nagyobb élmény, mint a Zeus vagy a Hera Villában lakni, pedig a kükladikus ihletettségű, mégis teljesen modern szállások között ez az első számú kedvencünk.

A Santorini Mou étteremben minden este élőzenét játszanak, és nagyon odafigyelnek a vendégekre. Ha valaki korábban már járt ott, emlékeznek rá. Az üzemeltető család tagjai mind ott dolgoznak. Tanúi voltunk a covid utáni újranyitásnak, amikor a helyi barátok mentek el az első vacsorára, hogy segítsenek a családnak. Osztoztunk fájdalmukban, amikor elveszítették a családfőt, akinek muzsikája azóta is hiányzik. Fia nagyon ügyes, azóta kedvenc estéim, amikor ő zenél.

Ebbe a bejegyzésbe ennyi fért, de egy-egy részletről, programlehetőségről és látnivalóról ezután is fogok írni.

Santorini egy olyan úti cél, ami kihagyhatatlan.

Tudj meg róla többet itt: Fedezd fel Santorinit!

Te is szívesen elutaznál a csodás Santorinire?

Ha egy igazán idilli, görög nyaralásra vágysz, akkor irány Santorini! Ismerd meg jobban ezt a csodálatos szigetet.