Ezeket érdemes tudnod a sztornóbiztosításról!
Amikor ajánlatot adunk utazásra vagy csak szállásra, vagy kapcsolatba kerülünk új potenciális utazókkal, nem győzzük hangsúlyozni az utasbiztosítás és a sztornóbiztosítás fontosságát.
A következőkben a sztornóbiztosítás, más néven útlemondási biztosítás jelentőségéről szeretnék pár szót ejteni.
A sztornóbiztosítás akkor térít, ha meghatározott okok miatt nem tudunk elutazni. A kockázatviselés időtartama a biztosításkötéstől az utazás első napjáig terjed, vagyis ha már elutaztunk, a sztornóbiztosításunk hatályát vesztette.
Na de mik ezek a meghatározott okok?
Ezek tételes meghatározása biztosítónként és termékenként eltérő lehet, de általánosságban többek közt az alábbi okok igazolt fennállása esetén térít a biztosító:
– A biztosításkötés és az utazás ideje között hirtelen fellépő betegségek és balesetek, amelyek kórházi kezelést igényelnek, és amelyek gyógyulási időtartama az utazás napjáig nem telik le.
– A kórházi kezelést nem igénylő betegségek és balesetek – de csak ha legfeljebb bizonyos idővel (pl. 5 nappal) az utazás előtt lépnek fel.
– Ha az előzőek (baleset, betegség) a biztosított közeli hozzátartozóját érik (aki egyébként nem utazna).
– A biztosított halála.
– Közeli hozzátartozó halála az utazás előtti bizonyos időszakban (pl. 1 hónap).
– Vagyontárgyat érő tűz vagy egyéb jelentős értékű káresemény.
– A biztosított munkaviszonyának munkáltatói felmondás miatti megszűnése.
– Kötelező jellegű hatósági vagy bírósági idézés az utazás időtartamára.
Bár a covid járvány lecsengőben van, és a legtöbb desztináció kötelező tesztet sem ír elő, de azt nem mondhatjuk, hogy megszűnt, ezért fontos kérdés lehet, hogy a biztosítás covid-fedezetre is kiterjed-e.
Az általunk ajánlott biztosításban a covid megbetegedés alapból benne van lemondási okként (lásd a fenti felsorolás 1-2. pontját), de külön kiegészítőként olyan változat is köthető, ami házi karantén vagy COVID-teszttel igazolt (akár tünetmentes) fertőzöttség esetén nyújt fedezetet.
Mikor kell megkötni a biztosítást?
Míg az utasbiztosítást az indulás előtti napig meg lehet kötni, a sztornóbiztosításnál a megkötés időpontjára szigorú szabályok vannak.
Útlemondási biztosítást nem lehet kötni nagyon hamar induló utazásra. Ez az időtartam biztosítónként változó lehet. Ugyanakkor az utazás foglalása után is van egy szűk határidő, ameddig a biztosítást érvényesen meg lehet kötni.
Mennyit fizet a biztosító?
A biztosítási fedezetnek van egy maximuma, de legfeljebb az utazási költség azon összege lehet, amit számlákkal tudsz igazolni, szükség esetén tudod bizonyítani a fizetés tényét, és azt, hogy az utazási szolgáltató nem térítette vissza, és nem is köteles visszatéríteni. Általában azt is köteles vagy igazolni, hogy visszavonhatatlanul jelezted a szolgáltató felé, hogy az utazást nem veszed igénybe.
A maximális fedezet és az önrész kérdése biztosítónként eltérő lehet. A mi partnerünknél például 2 millió forint alatti utazási összköltség esetén önrészmentes a biztosítás, de csak akkor, ha utasbiztosítással együtt kötöd. Az önrészmentesség azt jelenti, hogy a máshonnan nem térülő teljes költségedet visszakapod.
Milyen szolgáltatások díját téríti a biztosító?
A kockázatviselés általánosságban személyszállítás (közlekedés), szállás és programok költségére terjed ki.
„Lemondható utazást foglalok, ezért nincs szükségem sztornóbiztosításra.”
Fontosnak tartjuk, különösen távoli időpontoknál, a lemondható szolgáltatások foglalását. Ez azonban ritkán jelent 100%-os lemondhatóságot. A repülőjegyek esetében legfeljebb csak magas felárral érhetők el pénzben visszatéríthető viteldíjak. A szállás gyakran lemondható, de ennek minden esetben van egy határideje, amire azért fontos odafigyelni, mert a betegségek és egyéb körülmények pont az utolsó 5 napban fordulnak elő, és még az indulás előtti órákban is felmerülhet betegség, történhet baleset.
„Ha a légitársaság törli a járatomat, fizet a biztosító?”
Sajnálatos módon a járatmódosítás és járattörlés nem biztosítási esemény. Ha a légitársaság törli a járatodat, köteles felajánlani a teljes pénzvisszatérítést, de a szállás díja, ha már nem lemondható, nem jár vissza. Utazási csomag esetén az utazási szerződés rendelkezései irányadók. Az utazásszervező jó eséllyel át tudja szervezni az utazást, alternatívát tud felajánlani, de ez nem a biztosító felelőssége. Ilyen célra néhány speciális biztosításfajta létezik, de nem sztornóbiztosítás részeként.
Milyen biztosítást kössek?
Utasbiztosításra óriási a választék, de sztornóbiztosítást csak néhány magyarországi biztosító társaság kínál. Ha eltérő ajánlatokat hasonlítasz össze, célszerű pontosan összevetni a feltételeket, térítési limiteket és kötési határidőket. Mi az Aegon Magyarország szolgáltatásait ajánljuk, aki mi utazásszervezői vagyoni biztosítékunkat is nyújtja. 24 órás magyar nyelvű asszisztenciát biztosítanak, és a kárrendezés folyamatában szükség esetén mi is tevékenyen részt veszünk.
Hogyan kaphatok ajánlatot?
Ha weboldalunkon ajánlatot kérsz utazásra vagy szállásra, minden esetben tudod jelölni, hogy biztosításra is kész-e ajánlatot. Ha csak biztosítás érdekel (nem nálunk foglalt utazásra), a https://expertustravel.hu/utas-es-sztornobiztositas/ oldalon kérhetsz rá ajánlatot.
A cikkben olvasható információk nem minősülnek teljes körű tájékoztatásnak, sem biztosítási ajánlatnak.