Ezeket érdemes tudnod az utasbiztosításról!

Ezeket érdemes tudnod az utasbiztosításról!

Blog/2023. 03. 13.

Ezeket érdemes tudnod az utasbiztosításról!

Legutóbbi cikkünkben a sztornóbiztosítással foglalkoztunk. Most nézzük meg, mi mindent érdemes tudni az utasbiztosításról.

Biztosítós körökben és kicsit a köznyelvben is elterjedt a BBP rövidítés, ami annyit tesz: betegség, baleset, poggyász. Alapvetően erre a három dologra terjed ki az a biztosítási termék, amit röviden utasbiztosításnak mondunk. Nem tévesztendő össze a sztornóbiztosítással, de általában a kettő együtt is köthető, és – elsősorban külföldön – vannak olyan termékek is, amelyek az utasbiztosítást és a sztornóbiztosítást egyben tartalmazzák.

Utasbiztosítás esetén a kockázatviselés időtartama az utazás első napjától az utazás utolsó napjáig terjed. Fontos, hogy első napként az indulás napját, utolsóként pedig a hazaérkezés napját jelöljük meg, ne pedig csak azokat a napokat, amikor úti célunkon tartózkodunk.

A biztosítási díj napidíj alapú, ellentétben a sztornóbiztosítással, ahol a díjszámítás alapja a biztosítani kívánt érdek (vagyis az utazási szolgáltatások) pénzbeli értéke.

Általában egy biztosítónál többféle módozat érhető el, amelyek a benne foglalt szolgáltatásokban és térítési limitekben különböznek. A díj függ továbbá az úti céltól is, általában a legkedvezőbb a biztosítás európai utazás esetén, és a többi ország is további csoportosításra kerülhet. Egyébként belföldi utazásra is lehet utasbiztosítást kötni.

Az utasbiztásoknak nagyon széles a választéka, és hogy mit és milyen mértékben térít, széles skálán mozoghat. Igyekeztem összeszedni a legáltalánosabb példákat.

Téríti a biztosító az orvosi, kórházi kezelés költségeit?

Igen, és ez az a körülmény, ami miatt az utasbiztosítás nem kihagyható, ha külföldre utazunk. Az utazás során fellépő betegség, illetve baleset miatt szükségessé váló orvosi vagy kórházi kezelés, illetve gyógyszerek térítési limitje minden biztosításban a többi szolgáltatáshoz képest szinte a legmagasabb (több tíz-, vagy akár százmillió forint), és ez nem is véletlen, hiszen egyes országokban ez az ellátás olyan sokba kerülne, hogy a családi vagyon is rámehetne, ha nem lenne biztosításunk.

Amit fontos közelebbről megnézni, hogy a biztosítónak milyen nemzetközi partneri kapcsolatai vannak, vannak-e a választott úti célunkon szerződött kórházai, egészségügyi szolgáltatók, amelyek szolgáltatásait úgy tudjuk igénybe venni, hogy a költségeket a biztosító közvetlenül rendezi, és nekünk nem kell előlegeznünk.

Így is adódhatnak olyan sürgősségi helyzetek, amikor az adott körülmények között nem fér bele az időbe a biztosítóval történő azonnali egyeztetés, például egy kígyómarás azonnali ellátása. Ilyenkor előfordulhat, hogy egy bizonyos összeg azonnal felmerül, és a biztosító utólag téríti. A legtöbb esetben azonban a biztosító közvetlenül fedezi a költségeket.

Az utazás kényszerű megszakítása vagy hosszabbítása

Ha egészségügyi okokból az utazást idő előtt meg kell szakítanunk vagy hosszabbítanunk (pl. nem vagyunk repülésre alkalmas állapotban), nem várt plusz költségek merülnek fel, ami állhat többek közt a repülőjárat átfoglalásának költségéből, illetve további napokra szóló szállás díjából is. Fontos előre tájékozódnunk, hogy a biztosítónk milyen módon és milyen összegben téríti a költségeket. Az egészségi okok miatt kint maradt utasok hazaszállításának fedezete gyakran limit nélküli, ami azt jelenti, hogy bármennyibe is kerül, meg kell oldania a biztosítónak. Nagyon fontos tudnunk, hogy az ilyen költségeket a biztosító közvetlenül rendezi-e, vagy ki kell fizetnünk és utólag téríti.

A poggyásszal kapcsolatban mit térít a biztosító?

Mint minden, ez is a konkrét biztosítástól függ. Általánosságban a poggyászkésés és a poggyász elvesztése, sérülése számít biztosítási eseménynek. Ha megérkezünk úti célunkra, és a poggyászunk lemaradt a gépről, jegyzőkönyvet kell felvennünk a reptéren, és általában egy későbbi időpontban kiszállításra kerül a szálláshelyre. A biztosítónak szüksége lesz az erről szóló jegyzőkönyvre és a tényleges kézbesítési időpont igazolására. A biztosító általában a szükségszerűen vásárolt ruhaneműket, tisztálkodószereket téríti számla ellenében az ésszerűség határáig. Fontos, hogy csak olyan mértékben, ami a poggyász kézhezvételéig szükségszerűen felmerült. A poggyászkésés csak odafelé számít, hazafelé nem. Ha a poggyász sérül vagy elveszik, a biztosító általában csak olyan összeget térít a limit erejéig, amit a légitársaság nem térített meg.

Feláras extrák a biztosításban

Az utasbiztosításhoz általában választhatók bizonyos kiegészítők: ilyen az autós asszisztencia, az elektronikai cikkekre (pl. fényképezők, laptopok) vonatkozó extra fedezet, illetve az extrém sportok. Ha az utazás során olyan sporttevékenységeket tervezünk, mint pl. a síelés vagy a búvárkodás, nagyon fontos részletesen utánanézni, mi az, ami benne van az alap biztosításban, illetve a kiegészítőben. A búvárkodásnál például a merülés mélysége is számít.

A bankkártyámhoz, hitelkártyámhoz állandó utasbiztosítás tartozik. Az elég?

Attól függ! Nézd át a részletes feltételeket, mert a bankkártyákhoz kapcsolódó biztosításban néha csak az egészségügyi fedezet van benne, de például a poggyászokkal kapcsolatban nincs semmilyen szolgáltatás. Az is előfordulhat, hogy nem minden országra érvényes. A részletek ismeretében tudsz dönteni, hogy ez a biztosítás elegendő-e számodra.

Néhány gyakorlati példa utasaink életéből, amikor a biztosítás segítségükre volt:

Betegség az utazás végén

Több mint egy hónapig tartó utazás végén a kiskorú gyermek lebetegedett, 39 fokos láza volt. Az orvosi vizsgálatok és gyógyszerek költségét a biztosító azonnal rendezte, a kórházban már várták a beteget. A szállást 4 nappal kellett meghosszabbítani, és a repülőjáratot átfoglalni. Ez az átfoglalás nem pusztán annyiból áll, hogy pár kattintással módosítjuk az időpontot, mert a pár napon belüli járatok gyakran telítettek, és a maradék jegyeket nagyon drágán kínálják. Ebben a konkrét esetben a biztosító utólag térítette a költségeket, de ajánlottunk olyan biztosítást is az utasoknak, ahol tudjuk, hogy a biztosító mindent közvetlenül rendez.

Nem érkeztek meg a bőröndök

Majdnem egész napos utazás után utasaink megérkeztek a Hawaii-szigetekre, de a bőröndök Los Angeles-ben maradtak. Nagy volt az izgalom, ugyanis az egyik bőröndben menyasszonyi ruha lapult, amire pár nappal később szükség volt. 🙂 Szerencsére 24 óra elteltével a bőröndök házhöz jöttek a szálláshelyre, de az egy nap alatt vásárolt ruhaneműket, tisztálkodószereket a biztosító térítette. A vőlegény egy ajándék Hawaii mintás inggel lett gazdagabb. 🙂

Vírusos hányás, hasmenés

Utasunkat vírusos hányás, hasmenés miatt kórházba kellett szállítani. A szállítás, a vizsgálatok és a gyógyszerek költsége térítésre került.

Lábujjtörés

Utasunk egy rossz mozdulattal eltörte a lábbujját Bali szigetén. Nagyon gyors és szakszerű segítséget kapott, és lábának otthoni ápolására a kórház által összeállított „szeretetcsomagot” is kapott szakszerű instrukciókkal együtt.

Milyen biztosítást kössek?

Utasbiztosításra óriási a választék. Célszerű pontosan összevetni a feltételeket, térítési limiteket és kötési határidőket. Mi az Aegon Magyarország szolgáltatásait ajánljuk, aki mi utazásszervezői vagyoni biztosítékunkat is nyújtja. 24 órás magyar nyelvű asszisztenciát biztosítanak, és a kárrendezés folyamatában szükség esetén mi is tevékenyen részt veszünk.

Hogyan kaphatok ajánlatot?

Ha weboldalunkon ajánlatot kérsz utazásra vagy szállásra, minden esetben tudod jelölni, hogy biztosításra is kész-e ajánlatot. Ha csak biztosítás érdekel (nem nálunk foglalt utazásra), a https://expertustravel.hu/utas-es-sztornobiztositas/ oldalon kérhetsz rá ajánlatot.

A cikkben olvasható információk nem minősülnek teljes körű tájékoztatásnak, sem biztosítási ajánlatnak.